Lees hier de wijkkrant van Veilig 9040!
Download hier de eerste editie van ons magazine.
→ Download
Er leeft heel wat in onze wijk. Honderden buurtbewoners zetten zich dagelijks in voor een leefbare en veilige wijk. Lees hier de volledige artikels over de initiatieven in onze wijk.
In de wijkkrant namen we enkel de blauw aangeduide tekst van de artikels op.
De Georges Wibierdreef in Sint-Amandsberg wordt jaarlijks omgetoverd tot 'Leefstraat'. Met grastapijten en picknickbanken van Stad Gent verandert het pleintje van de lente tot de herfst tot de favoriete ontmoetingsplaats van de bewoners. En dat al 8 jaar lang. Ze waren dan ook terecht een finalist voor ‘Beste Buurt van Vlaanderen’, een actie van “Goeiemorgen Morgen’ op Radio2.
“Door de leefstraat is er meer verbondenheid tussen de buren en is er meer sociale controle. Jong of oud, iedereen zorgt voor elkaar,” vullen de initiatiefnemers Paul en Marie-Jeanne elkaar aan. Een half jaar lang is het straatbeeld van de dreef aangepast aan de noden van de bewoners. “Automobilisten vertragen als ze de groene tapijten zien, daarna trekken ze vaak hard op richting Antwerpsesteenweg. Onze straat wordt als sluipweg gebruikt tussen de Lijnmolenstraat en de steenweg. Zo snijden automobilisten vanuit Oostakker en de Lijnmolenstraat een hoek af en vermijden ze de verhoogde drempels,” verduidelijkt Paul. “Wij willen graag dat de verkeersveiligheid hier structureel verbetert. We zouden graag hebben dat onze straat heringericht wordt als een woonerf. Een alternatief kunnen verkeersvertragers zijn, zoals Berlijnse kussens (rode kussenvormige plateaus). Aan het kruispunt van de Lijnmolenstraat met de Antwerpsesteenweg zijn verkeerslichten nodig die de auto’s met te hoge snelheid afremmen, zodat de vele schoolgaande kinderen en fietsers, die het kruispunt gebruiken, veilig kunnen oversteken.”
“De hekken aan beide ingangen van de straat kondigen de leefstraat aan, maar alle doorgaand verkeer weren, lukt nog niet,” gaat Paul verder. “Zo moeten de hulpdiensten steeds kunnen passeren. Bloembakken en mijn zelfgemaakte pallet constructie schermen het pleintje af voor het gemotoriseerd verkeer.”
Al is de leefstraatperiode officieel voorbij nu de winter aanbreekt, de zelfgemaakte vlaggetjes, de bloembakken en de raamtekeningen getuigen nog steeds van de zomerse ontmoetingen. “Eén bank staat nu voor mijn gevel", vertelt Monique, die al 50 jaar in de straat woont. “Als ik er ga zitten, werkt dat uitnodigend voor de buren om even een babbel te slaan.” Ze is op bezoek bij de 92-jarige Leentje, de oudste bewoner van de straat. Met kleine initiatieven en steeds de sprankel in de ogen laten de buurtbewoners hun straat ook in de andere 6 maanden verder ‘leven’.
Met 7 zijn ze: Noortje Hermans en de andere schoolstraatvrijwilligers van basisschool “Visitatie” (Sint-Janscollege) aan de Antwerpsesteenweg. Elke ochtend en middag zorgen zij er samen met leerkrachten voor dat de Joseph Gérardstraat een schoolstraat wordt. Dat wil zeggen: een veilige schoolpoortomgeving voor kinderen, zonder gemotoriseerd verkeer. Autoverkeer toelaten tot aan de schoolpoort zorgt voor onveilige situaties. Door deze net veilig te maken, stimuleren ze ook ouders om hun kind met de fiets of te voet naar school te laten komen. Je krijgt, uiteraard, ook minder auto’s aan de schoolpoort. De vicieuze cirkel doorbreken, dat is de filosofie van de schoolstraat. Als schoolstraatouder en trekker van het vrijwilligersteam zet Noortje zich hier helemaal voor in: al 8 jaar helpt ze kinderen veilig oversteken en houdt ze gemotoriseerd verkeer, gedurende een half uur voor het belsignaal, weg van de schoolpoort.
“Gent is een grote stad, maar we wonen in Sint-Amandsberg: een wijk, een dorp zeg maar. Met de schoolstraat en de vrijwilligerswerking willen we het veiligheidsgevoel in de schoolomgeving vergroten en stimuleren we kinderen om zelfstandig naar school te gaan, te voet of met de fiets. Door het initiatief zijn er in de Joseph Gérardstraat minder auto’s en creëren we ruimte voor kinderen, wat leuk is om bijvoorbeeld vriendjes te ontmoeten. Het is natuurlijk ook fijn om kinderen een fijne schooldag of weekend te wensen, of om een korte babbel met mensen uit de straat te slaan.”
De vrijwilligers plaatsen “Victor Veilig schildpadjes” net voorbij het zebrapad zodat automobilisten van op afstand de oversteekplaats kunnen zien. Wat het initiatief succesvol maakt? Dat het consequent dagelijks schoolstraat is. “Het is ondertussen iets bekend, mensen zijn ervan op de hoogte.” Er zijn altijd mensen die toch proberen de straat in te rijden met de auto, maar dat aantal vermindert eens duidelijk is dat het een structureel beleid is. Daarnaast is de schoolstraat een initiatief dat gedragen wordt door de school én de ouders. “Wanneer de kinderen schoolstraatouder Wouter meehelpen, communiceren autobestuurders zelfs meer respectvol. Ben ik alleen dan durven sommigen wel eens een grote mond opzetten.” Naast de vaste ploeg zijn er ook een paar vrijwilligers die inspringen als er iemand niet kan. “De reservepool zorgt ervoor dat het initiatief haalbaar blijft voor iedereen. Natuurlijk zou het fijn zijn dat er naast ouders, ook buurtbewoners aansluiten”, besluit Noortje.
Heb jij interesse om mee te helpen? Graag een mailtje naar secretariaat@bsvisitatie.be.
Er broeien mooie ideeën in de Visitatiestraat en Halvemaanstraat. “Met het wijkbudget Boulevard Planté willen we de buurt leefbaarder, groener en aantrekkelijker maken. In overleg met alle bewoners komen we tot een gemeenschappelijk plan. We hebben 3 doelen: ten eerste een veiligere fietsstraat, ten tweede meer groen en ten derde leuke plekjes in de straat. Een straat in een dichtbevolkt gebied, waar mensen geen of slechts een heel kleine tuin hebben, dient niet enkel om auto’s door te laten rijden, het dient ook om een boek te lezen op een bankje, buren te ontmoeten en zelfs om te spelen,” vertelt Dieter Van Acker uit de Visitatiestraat. Deze groep heeft stevige mobilisatiekracht. Hun druk bijgewoond participatiemoment toont dat er echt nood is aan een groene en veilige straatinrichting, zowel bij bewoners als gebruikers. We kijken uit naar de uitvoering!
Wist je dat een auto gemiddeld 96,5 procent van de tijd stil staat? Geen wonder dat er altijd parkeerplaats te weinig is. Autodeelsysteem Dégage wil daar verandering in brengen door… auto’s te delen en minder plaats in te nemen. In de wijken Dampoort en Sint-Amandsberg zijn er al 800 autodelers van Dégage, ze delen samen 66 auto’s. Dégage zorgt dat alles in orde is met verzekeringen en vergoedt de eigenaars.
“Hierdoor worden maar liefst 744 parkeerplaatsen in de wijk uitgespaard”, vertelt vrijwilliger Jeroen Mercy. “Momenteel hebben we een grote nood aan bijkomende wagens. Ik zou daarom graag een oproep doen voor bijkomende eigenaars. Door de kosten van je wagen te delen met anderen bespaar je heel wat centen. Je leert ook een heel netwerk van buren kennen, je auto staat minder stil en je draagt bij tot een beter milieu.”
Meer weten? Kom naar de infosessie op 12 december om 20u in Open Huis Azalea (Achterstraat 20).
Wist je dat er in de wijk ook nog andere deelsystemen zijn, bijvoorbeeld Cambio en Poppy? Er dus een uitgebreid aanbod met verschillende types wagens en huursystemen in de wijk. Een eigen auto bezitten (en onderhouden) is dus niet meer nodig: je gebruikt een wagen wanneer en hoelang je dat zelf wil.
Dit magazine werd mogelijk gemaakt met steun van All For Zero.
Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte! ik schrijf me in
Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte! ik schrijf me in
Mail ons op
veilig9040@gmail.com