30.01.2024
Debat: hoe maken we onze steenwegen veiliger voor iedereen?
Op 30 januari organiseerde Veilig9040 een debat met Vlaamse politici van Vooruit, CD&V, Open Vld, Groen en N-VA.
De meeste ongevallen met voetgangers en fietsers gebeuren op gewestwegen. Vaak met ernstige gevolgen. Wij leggen ons hier niet bij neer.
Met dit debat slaan Fietsersbond Nationaal, Fietsersbond Gent, het lokaal netwerk van ouders en directies Veilig 9040 en Netwerk Duurzame Mobiliteit de handen in elkaar.
Lees hier het artikel uit het Nieuwsblad over het debat.
30.03.2023
Technisch overleg veiligheidsingrepen
Samen met AWV en het mobiliteitsbedrijf van Stad Gent zitten we samen om na te gaan welke snelheidsremmende maatregelen genomen moeten worden, hoe we de moordstrookjes kunnen omvormen tot volwaardige fietsinfrastructuur en hoe we de oversteekplaatsen veiliger en conflictvrij kunnen maken. Dit zowel op heel korte termijn (Quick Wins), maar we willen ook een duidelijke planning voor de maatregelen die meer tijd vergen.
9.03.2023
Open brief: Maak vaart met het wijkmobiliteitsplan 9040.
Uit de kennismakingsgesprekken met de Gentse politieke partijen blijkt dat het Gentse bestuur op het punt staat het wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg uit te stellen. Daar zijn wij het niet mee eens. En wij niet alleen. 9 schooldirecties, 6 ouderraden, 15 buurtorganisaties en 7 handels- en horecazaken vragen het stadsbestuur vaart te maken met het wijkmobiliteitsplan in een open brief.
We ontvangen antwoord van burgemeester Mathias Declercq, schepen Bracke, schepen Watteeuw en schepen Coddens: het signaal uit de wijk werd gehoord, de nood aan veiligheid erkend. Voor de zomer mogen we de terugkoppeling van de scenario’s of puzzelstukken aan de wijk verwachten, de beslissing van een finaal wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg wordt in 2023 genomen. Schepen Coddens geeft aan dat de oefening complex is en schepen Bracke dat ook het perspectief van handelaars meegenomen moet worden. Dat klopt als een bus. Dit vormt echter geen reden om het proces te vertragen en de beslissing uit te stellen.
1.03.2023
Beslissing: uitbreiding Zone 30 naar Land van Waaslaan-Victor Braeckmanlaan en Grondwetlaan-Hogeweg
Een vervolgoverleg met de beide kabinetten en AWV vindt plaats. De minister beslist in te gaan op de vraag van Veilig 9040 en Stad Gent om ook voor de Land van Waaslaan en Victor Braeckmanlaan een zone 30 regime toe te passen.
Stad Gent engageert zich om een zone 30 in de Grondwetlaan-Hogeweg door te voeren.
Om administratieve redenen zullen deze snelheidsregimes pas later in voege kunnen gaan dan de Antwerpsesteenweg.
De oversteekplaatsen aan de Pilorijnstraat en E. Van Arenbergstraat worden ook aangepakt. De timing hiervoor is nog niet duidelijk omwille van de Dampoortwerken. Veilig 9040 benoemt de urgente situatie van die punten en suggereert om minstens tijdelijke maatregelen te nemen onder de noemer “better save than sorry”.
Veilig 9040 benadrukt dat een bord met 30 niet genoeg is en herhaalt de vraag naar (pdf):
Daarnaast ontbreekt het stuk Antwerpsesteenweg tussen A. van Geertstraat en het kruispunt aan Colora (kruising N70 met N70a) in het zone 30 regime. Dit is aangewezen omwille van enerzijds de aanwezigheid van de Heiveldschool en het woonzorgcentrum en anderzijds de nood om een coherente, duidelijke zone 30-afbakening te voorzien in de wijk.
1.01.2023
Nieuwjaarsbrief met wensen voor politici
Veilig 9040 stuurt een nieuwjaarsbrief naar alle Gentse politieke partijen met als kernboodschap: “Wij wensen een jaar zonder ongevallen op onze wegen”. Als antwoord op deze brief geven de partijen Open VLD, Vooruit, Groen, CD&V en NVA aan interesse te hebben in een kennismakingsgesprek met Veilig 9040. Deze gesprekken volgen in het voorjaar 2023.
23.12.2022
Beslissing verbreding fietspaden Land van Waaslaan
Minister Lydia Peeters komt naar Sint-Amandsberg om de resultaten van de MIA Quick scan verder te implementeren. Ze kondigt de verbreding van de fietspaden aan in de Land van Waaslaan tussen E. Van Arenbergstraat en Schoolstraat.
Ook worden 3 oversteekplaatsen benoemd die op korte termijn aangepakt zullen worden: aan de Jef Crickstraat, aan de ‘Colora’ en de Kleine Schuurstraat – Oude Bareelstraat.
21.12.2022
MIA Quick Scan
Verkeersexperten komen in de Antwerpsesteenweg en de Land van Waaslaan naar de situatie ter plaatse kijken. Hun taak is de verkeerssituatie waar de ongevallen gebeurden te onderzoeken en te bekijken wat de veiligheid op korte termijn kan verbeteren. In onze wijk wordt de eerste MIA Quick Scan uitgevoerd, wat staat voor Mobiliteit Innovatief Aanpakken.
30.11.2022
Beslissing Antwerpsesteenweg zone 30
Crisisoverleg met de kabinetten van minister Lydia Peeters, schepen Filip Watteeuw en burgmeester Mathias De Clercq en met het Vlaams agentschap Wegen en Verkeer (AWV).
Veilig 9040 stelt haar visie met 4 recepten (pdf) voor:
Minister Lydia Peeters kondigt de beslissing aan dat de Antwerpsesteenweg op korte termijn zone 30 wordt en geeft aan het gesprek met Veilig 9040 de komende weken en maanden verder te willen zetten. Er wordt aangegeven dat Stad Gent op termijn de bevoegdheid van de Antwerpsesteenweg van het gewest overneemt.
25.11.2022
Ongeval jongen Land Van Waaslaan
Een jongen van 10 jaar fietst de Land Van Waaslaan over op weg naar basisschool De Vlieger en wordt gegrepen door een motorfiets. Een aantal dagen later (29 nov) volgt een aanrijding met een elektrische step in de Pilorijnstraat. Deze ongevallen maken duidelijk dat ook de as Land van Waaslaan - Victor Braeckmanlaan onderwerp dient uit te maken van het crisisberaad.
24.11.2022
Bevestiging crisisberaad
Na bevestiging van het kabinet van schepen Watteeuw mailt ook het kabinet van minister Lydia Peeters met de bevestiging dat de minister wenst in te gaan op de vraag voor crisisoverleg.
23.11.2022
Oproep crisisberaad
6 scholen en 5 wijkorganisaties bezorgen een gemeenschappelijke brief/mail aan minister Lydia Peeters, schepen Filip Watteeuw en burgemeester De Clercq met de vraag om een crisisoverleg. Het netwerk ‘Veilig 9040’ is geboren.
21.11.2022
Ongeval tienermeisjes
De jonge tiener- en buurmeisjes Yagmur en Esila vertrekken rond 8 uur te voet naar school. Ze zullen die dag echter niet op school aankomen. Bij het oversteken op het zebrapad op de Antwerpsesteenweg ter hoogte van de Filips Benthuysstraat worden ze aangereden. Yagmur werd opgeschept en komt op haar hoofd terecht. Het beeld dat genomen werd vlak na de aanrijding veroorzaakt een schokgolf in de wijk. De actiegroep Velo-droom roept op tot crisisberaad na het zoveelste ongeval op de Antwerpsesteenweg. (Het goede nieuws: beide meisjes herstelden de maanden die volgden goed)
Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte! ik schrijf me in
Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte! ik schrijf me in
Mail ons op
veilig9040@gmail.com